EVENT / den 26 april 2024 kl. 11.30-13.00, Nordenskiöldsgatan 11 A, Malmö
Lunchseminarium om lokaliseringsutredningar
Välkomna till lunchseminarium om lokaliseringsutredningar!

Lokaliseringsutredningar för en ansökt verksamhet har de senaste åren kommit att få stor betydelse vid prövningen av miljöfarliga verksamheter. Allt oftare har fokus vid prövningarna kommit att handla om huruvida den valda platsen verkligen är den bästa för ansökt ändamål och inte så mycket om själva verksamhetens bedrivande. Det förefaller även bli vanligare och vanligare att ansökningar avslås med hänvisning till att den sökande inte har visat att den ansökta lokaliseringen är ”den bästa” eller ”den mest lämpliga” för den planerade verksamheten.

Frågan om lokaliseringsutredningens betydelse börjar därmed få allt större betydelse vid tillståndsprövningar, och detta gäller vid olika typer av prövningar, t.ex. vid etablering av solcellsparker, vindkraftverk och olika former av täktverksamheter. Men vilka krav kan man egentligen ställa på en lokaliseringsutredning? Finns det några skillnader beroende på vilken verksamhet som man vill etablera? Vilken typ av underlag krävs?

Detta kommer Christian Härdgård, Advokatfirman Delphi, och Mats Waern, WSP Sverige AB, att redogöra för och resonera kring.

Lokalen där föredraget hålls ligger på bottenvåningen i det hus som Advokatfirman Delphi har sina lokaler på Nordenskiöldsgatan 11 A i Malmö.

Föreningen bjuder på lättare lunch.

Sista dag för anmälan är den 22 april 2024. Anmälan görs på Föreningens hemsida under fliken Event.

Varmt välkomna!

Elisabeth Werner